Van rechts naar links en van links naar rechts

De titel suggereert niet het gehop van de Nederlandse kiezer in een bepaalde politieke richting, nee ik bevind me op de Nederlandse autobaan. Ik vraag mij de laatste tijd wel eens af hoe bepaalde bestuurders het in godsnaam voor elkaar hebben gekregen om het rijbewijs te bemachtigen. Moesten ze net als in bepaalde landen 5 meter vooruit en 10 meter achetruit, ging dat goed dan heb je een internationaal rijbewijs? Ik kan het me niet voorstellen, of is een ieder na het behalen van het bewuste papiertje ineens alle regelgeving vergeten?

Dagelijks als ik van mijn huis naar mijn werk moet en vice versa weer terug dan ga ik eerst een stuk door mijn dorp (stad zonder stadsrechten) om me daarna via de oprit naar de autobaan richting mijn werk te begeven. De autobaan is, zo lijkt het, een vrijplaats om je maar niet aan de verkeersregels te moeten houden. In de stad of het dorp loop je nog het risico dat je een politieagent of veldwachter tegen het lijf loopt die je kan bekeuren voor hetgeen je in zijn/haar ogen fout hebt gedaan. Op de autobaan is dat veel minder het geval. In een eerdere blog over Controle gaf ik het al eens aan, daar waar geen controle is zal iedereen de neiging hebben om grenzen op te zoeken. Controle of handhaving van de regels is juist nodig om verondersteld rijgedrag af te dwingen. Sommigen wanen zich op de autobaan een ware Max Verstappen.

In de titel staat het omschreven, van rechts naar links en van links naar rechts. Het begint al op de invoegstrook. Het is de bedoeling deze in de meeste gevallen helemaal uit te rijden om voldoende snelheid te maken om veilig te kunnen invoegen tussen het verkeer wat zich al op de autobaan bevind. Wat zie ik in de praktijk vaak gebeuren is dat men gelijk invoegt en gelijk doorschiet naar links naar de snelle baan. Het knipperlicht is vaak nog wel uit. Blijkbaar een signaal voor een ieder op de autobaan rem iets af, geef me ruimte om gelijk door te schieten naar links. Het knipperlicht word verondersteld dit gedrag goed te keuren.

Eenmaal op de autobaan word je zowel links als rechts ingehaald. Je moet ogen voor en achter hebben om mogelijk in te schatten wat de medeweggebruiker gaat doen. Dat slingergedrag van links naar rechts doet anderen remmen, en laat dan weer anderen remmen. Al telefonerend (niet handsfree) vliegt de jonge “Max Verstappen” autobestuurder van A naar B daarbij manoeuvrerend van links naar rechts om uiteindelijk tot stilstand te komen tegen de achterkant van de file die ze niet hebben zien staan.

Ik denk dat handhaving van de verkeersregels op de Nederlandse autobanen zal leiden tot minder ongelukken, en daardoor minder files. De telefonerende autobestuurder kijkt wel uit te bellen als er een bon van 135 euro elke week op de mat valt. De aso bestuurder zal niet meer van links naar rechts en vice versa schieten als er een grote bekeuring op de deurmat valt. De pakkans is klein dus men zal ermee doorgaan.

Ik blijf overdreven vaak in de spiegels kijken om mogelijk te kunnen anticiperen op dergelijke onwenselijke situaties.

Meer controle, meer blauw op straat en op de autobaan

Was getekend

Bromsnor

Veldwachter van dienst

 

Een gedachte over “Van rechts naar links en van links naar rechts

  1. Veel mensen zouden hun rijbewijs kwijtraken indien er veel controles en blauw op de weg zouden zijn vermoed ik. Maar wat ben ik het eens met je.
    Toch maak ik me ook weleens schuldig aan een klein overtredinkje. In mijn geval ligt dat niet aan roekeloos gedrag op de weg maar met te late reacties op ontstane situaties vanwege mijn gezichtsvermogen. Daarom rijd ik sowieso niet meer in het donker en ook niet op plaatsen waar ik niet bekend ben.
    Sorry mensen haha
    X

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s